Overovanie DIČ odberateľa
Sú vaši zákazníci podnikatelia/firmy? Flox 3 obsahuje systém na overovanie DIČ (daňové identifikačné číslo). Od overenia DIČ bude potom závisieť, čo sa udeje s objednávkou. Vy sami môžete rozhodnúť, ako sa spracuje objednávka v prípade, že sa DIČ odberateľa nepodarilo overiť.
Prečo by ste mali požadovať overenie DIČ?
Najmä ak sú vaši odberatelia (zákazníci) zo zahraničia, resp. podnikáte v zahraničí s odberateľmi z iných krajín, platia iné daňové povinnosti.
Overenie DIČ odberateľa v rámci Európskej únie vám umožní:
- uplatniť oslobodenie pri dodaní tovaru do iného členského štátu za podmienok definovaných v § 43 zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon o DPH),
- určiť miesto dodania pri poskytovaní služieb podľa základného pravidla v nadväznosti na sídlo odberateľa (§ 15 ods. 1 zákona o DPH).
Ak v e-shopoch predávate tovar je dôležité, či má zahraničný odberateľ pridelené IČ DPH - VAT v rámci EÚ. Ak má, treba ho overiť podľa postupu nižšie. Ak je VAT v poriadku, fakturujete bez DPH a obchod uvádza v súhrnnom výkaze DPH.
Ak zahraničný obchodný partner nemá pridelené IČ DPH, fakturujete s DPH, platnou na Slovensku.
Príklad: Ste platca DPH v SR, predávate tovar spotrebiteľovi alebo neplatcovi DPH do ČR. Fakturujete DPH 20% (podľa aktuálnej daňovej sadzby) a odvádzate DPH na Slovensku. Český odberateľ - neplatca DPH nesmie prekročiť limit podľa zákona o DPH (326 000 Kč za kalendárny rok).
Ak je český odberateľ tovaru platca DPH (overíte vo Floxe jeho DIČ), platí reverse charge (obrátený režim), faktúru vystavíte s 0% DPH a bude obsahovať poznámku, z akého dôvodu je objednávka oslobodená od dane. (Flox automaticky pridá túto poznámku podľa platnej legislatívy, viac v návode nižšie).
Fakturácia DPH pre zahraničných obchodných partnerov je veľmi špecifická, preto si správnosť fakturácie overte u svojho účtovníka / účtovníčky.
Ako prebieha overenie DIČ vo Floxe?
Overovanie DIČ prebieha na európskej úrovni pomocou databázy: http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/?locale=sk
DIČ sa nepodarí overiť v prípade, že:
- klient zadal nesprávne DIČ
- je výpadok európskej databázy DIČ
Môžete si vybrať, či sa bude overovať DIČ alebo IČ DPH v NASTAVENIA/ADRESY/DOPLŇUJÚCE NASTAVENIA.
Blokácia objednávky s neovereným DIČ-om
V NASTAVENIA / OBJEDNÁVKY / VŠEOBECNÉ si môžete nastaviť, čo sa stane s objednávkou, pri ktorej sa nepodarí overiť DIČ:
1. Počkať na môj zásah
Objednávka bude blokovaná do doby, kým do nej zasiahnete.
2. Pri technickom probléme skúšať znovu, pre neplatné DIČ fakturovať domácu DPH
Táto možnosť rieši problém s výpadkom európskej databázy overovania DIČ. Systém sa pokúsi overiť DIČ neskôr, po 5 minutách a následne po hodine. Ak je DIČ nesprávne, automaticky sa faktúruje "domáca" DPH (t.j. DPH pre pobočku, ktorá je priradená hlavnej jazykovej verzii v NASTAVENIA/JAZYKY)
3. Fakturovať domácu DPH a pokračovať
V prípade, že sa DIČ nepodarí overiť, faktúruje sa DPH pre hlavnú jazykovú verziu.
Ak je objednávka blokovaná, v administrácii v sekcii OBJEDNÁVKY ju vidíte podfarbenú na červeno. Po kliknutí na túto objednávku Vám systém napovie, z akého dôvodu je objednávka blokovaná.
Napríklad:
prípadne:
*zákazník si dokáže sám vystornovať objednávku, ak mu to povolíte. Bližšie informácie nájdete v návode: www.biznisweb.sk/a/685
Overovanie DIČ nastáva:
1. v pozadí systému, keď sa registrovaný zákazník prihlási a vloží produkty do košíka,
2. ak zákazník vypĺňa fakturačné údaje pri objednávke. Po úspešnom overení systém ohlási, že DIČ je správne.
3. v detaile objednávky (záložka SÚHRN DPH) môžete dať pokyn na okamžité overenie DIČ
4. Pri prvotnej registrácii bez objednávky sa DIČ neoveruje!
Overovanie sa zaznamenáva aj v záložke história pri každej objednávke.
Ak sa DIČ nepodarí overiť...
klientovi príde e-mail s potvrdením objednávky, ktorého súčasťou bude popisok:
,,Je nám veľmi ľúto, ale vašu objednávku sme nemohli spracovať automaticky. Vyčkajte, prosím na ďalšie informácie."
Tento text si môžete upraviť v sekcii NASTAVENIA/TEXTY A ŠABLÓNY/POPISKY
Akonáhle takúto objednávku odblokujete, klientovi príde automaticky e-mail s informáciou o odblokovaní objednávky.
Obsah tohto e-mailu môžete takisto upraviť v sekcii NASTAVENIA/TEXTY A ŠABLÓNY/PREDDEFINOVANÉ ŠABLÓNY - e-mail s názvom "Objednávka odblokovaná"
Ak nastane situácia že objednávka je oslobodená od DPH alebo má povinnosť zaplatiť DPH kupujúci...
V detaile objednávky - záložka SÚHRN DPH zakliknite políčko: TÁTO OBJEDNÁVKY JE BEZ DPH
Vyberte dôvod, na základe ktorého oslobodzujete objednávku od DPH, automaticky pribudne text, ktorý to odôvodňuje. Pre každý prípad oslobodenia sa zobrazuje príslušný text, vychádzajúci z platnej legislatívy.
V prípade, že chcete doplniť vlastné texty, môžete tak urobiť v sekcii NASTAVENIA/TEXTY A ŠABLÓNY/POPISKY.