Rozhovory s majiteľmi e-shopov
Založenie e-shopu je dnes stále populárnejšie a preto sme sa rozhodli zistiť viac o skúsenostiach tých, ktorí týmto procesom prešli. Spýtali sme sa majiteľov slovenských a českých e-shopov nižšie uvedené otázky. Podelili sa s nami o svoje poznatky a rady pre začínajúcich podnikateľov. Zistite, aké výzvy museli prekonať, aké majú skúsenosti a zážitky s prevádzkovaním e-shopu z praxe, čo sa im osvedčilo, čo im uškodilo, ako začínali, ako rozbiehali vlastný e-shop a podobne.
Otázky
- Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu pomohli najviac?
- Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu uškodili najviac?
- Máte nejaké zaujímavé príhody so zákazníkmi? Pokojne povedzte negatívnu i pozitívnu, ak máte.
- Ako ste sa dostali k tomu, čo robíte, resp. predávate? Ako ste vedeli, že práve toto bude, alebo by mohlo mať úspech?
- Kedy ste si založili e-shop?
- Ako dlho trvalo než vás e-shop začal plnohodnotne alebo aspoň citeľne živiť?
- Koľko času a financií ste potrebovali na rozbehnutie e-shopu?
- Čo vám najviac pomohlo na začiatku, pri rozbiehaní e-shopu?
Michal Jaroš, www.beardguru.sk
1) Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu pomohli najviac?
V prvom rade to bola propagácia formou platenej reklamy cez Google a Facebook. Potom určite uverejňovanie článkov na našom blogu, kde sú rady, tipy, rozšírené informácie o produktoch a pomohol rozhovor pre Biznisweb. Samozrejme, kladné recenzie a hodnotenia od kupujúcich sú pre mňa najviac smerodajné.
2) Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu uškodili najviac?
Najviac určite uškodí nedostatočne premyslená investícia, a teda chyba asi každého začínajúceho podnikateľa. Ani ja som sa jej nevyhol, ale v konečnom dôsledku sa to javí ako cenná skúsenosť.
3) Máte nejaké zaujímavé príhody so zákazníkmi? Pokojne povedzte negatívnu i pozitívnu, ak máte.
Mám dve príhody, na ktoré rád spomínam. Prvá sa stala jeden piatok, keď chalan, ktorý sa na druhý deň ženil, potreboval zachrániť. Volal mi, objednal pár produktov a do pol hodiny bolo všetko vybavené aj s rýchlokurzom, ako skrotiť bradu. Ďalšia je vlastne moja prvá skúsenosť, kedy som britvou holil niekoho iného než sám seba. Keď sa človek rozhodne predávať pánsku kozmetiku, musí tak trochu počítať s tým, že ho tento barberský svet úplne vtiahne. Najkrajšia príhoda sa paradoxne odohrala v nemocnici, keď som išiel dať do poriadku jedného staršieho pána, ktorého práve prepustili. Darmo, s produktami idú ruka v ruke aj služby :-)
4) Ako ste sa dostali k tomu, čo robíte, resp. predávate? Ako ste vedeli, že práve toto bude, alebo by mohlo mať úspech?
Veľa kvalitných značiek, ktoré predávame, nie sú dostupné na Slovensku, čo som považoval za veľkú dieru na našom trhu. Mužom všeobecne chýba informácia o tom, že jeden šampón nestačí na vlasy, bradu, aj telo. A tiež to, že starať sa o seba nemajú len ženy. Vypestovanie peknej brady nie je len v réžii genetiky. Mužský svet ponúka veľa možností, ako byť tým, kým naozaj chceme a správna kozmetika tomu vie veľmi napomôcť.
Okrem toho som tak nejak prirodzene naklonený práci s ľuďmi, mám to naozaj rád. Byť majiteľom e-shopu znamená byť ľuďom k dispozícii a riadiť sa heslom „keď môžem, pomôžem".
5) Kedy ste si založili e-shop?
Bol to december roku 2015, tesne pred Vianocami.
6) Ako dlho trvalo než vás e-shop začal plnohodnotne alebo aspoň citeľne živiť?
Prvýkrát som pocítil náznak zisku po 9 mesiacoch. Zo začiatku to bol nekonečný kolobeh toho, že čo som investoval, sa vrátilo na to, aby som mohol investovať znovu. Po roku a pol sa ten náznak zisku zvýšil, ale ešte to nie sú plusové hodnoty natoľko, aby ma uživila iba prevádzka e-shopu.
7) Koľko času a financií ste potrebovali na rozbehnutie e-shopu?
Časovo to boli približne dva mesiace hľadania, vytvárania grafiky, samotnej tvorby e-shopu. Prvý tovar som objednával po mesiaci príprav. Financie sa pohybujú v pár tisícoch € (ale určite nie viac ako 5, 6, 7, 8... :-) ).
8) Čo vám najviac pomohlo na začiatku, pri rozbiehaní e-shopu?
Najviac mi pomohol fanpage Bradáči, s ktorými dodnes spolupracujem a touto cestou zdravím :-) Z technických vecí to bola SEO optimalizácia zabezpečujúca prvé priečky vo vyhľadávači.
Marián Ďurmek, www.liliana.sk
1) Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu pomohli najviac?
Pracovitosť, neustále sledovanie trendov a s tým súvisiace vzdelávanie, reklama.
Aj keď sa to zvonku nezdá, e-shop je mravenčia robota. Tí, ktorí k tomu nikdy nepričuchli, sa vás budú stále vypytovať, čo na tom e-shope stále robíte a nemôžu pochopiť, koľko hodín strávite za počítačom. "Veď to len príde objednávka, pošleš e-mail zákazníkovi, zabalíš tovar a odošleš, čo je na tom tak veľa práce?!" Lenže za tým, aby "len prišla objednávka", je nespočetne veľa roboty. Musíte sa stále vzdelávať, sledovať trendy a prispôsobovať sa trhu. Len to vás priblíži k úspechu a požadovaným cieľom. Môžete mať hocijaký namakaný e-shop, perfektné produkty, ale keď o vás nikto nevie, ani nenakúpi. Preto reklamu radím medzi nevyhnutnú súčasť úspechu.
2) Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu uškodili najviac?
Jednou z interne diskutabilných vecí v našom e-shope je šírka sortimentu. Ňou patríme medzi najväčšie e-shopy so spodnou bielizňou a plavkami. Zákazník má síce na výber z obrovského množstva modelov, avšak na dodanie si musí počkať niekoľko dní. Zvyčajne to býva približne 5 pracovných dní. Väčšina zákazníkov je ochotná takúto dlhšiu dodaciu lehotu akceptovať, ale niektorým to ponáhľa a očakávajú dodanie maximálne do troch dní. Keďže máme v súčasnosti v e-shope viac ako 5 000 druhov tovaru, pričom napr. jedna podprsenka má tri farby a desiatky veľkostí, nebolo by pre nás rentabilné držať väčšinu tovaru skladom. Len na zakúpenie tovaru by sme potrebovali niekoľko miliónov EUR, a to ešte k tomu nerátam prenájom obrovského skladu a s tým spojené náklady.
Očakávanie zákazníkov a ich pohľad na okamžitú dostupnosť tovaru na sklade a čo najkratšiu dodaciu lehotu sa však každým rokom sprísňuje, preto v tomto vidím menšie ohrozenie. Za veľkou šírkou sortimentu sa však skrývajú aj ďalšie veci, napríklad popisky. Urobiť fakt dobrý popis stojí veľa námahy a času. Ku každému produktu robíme jedinečný popis, nekopírujeme ho od dodávateľa alebo konkurencie. Ak vám v jeden deň príde pri importe 300 nových produktov, máte problém, resp. máme ho my :-)
Ďalej by som upozornil na výber dodávateľa. Tomu je potrebné venovať veľkú pozornosť a precízny výber. Pretože ak s vami nebude promptne komunikovať, dodávať vám tovar včas alebo robiť chyby (pošle vám tovar v inej veľkosti alebo farbe), nespokojnosť vašich zákazníkov bude narastať a negatívne recenzie na váš e-shop sa budú množiť. Väčšina našich dodávateľov komunikuje výborne. Avšak minulý rok sme museli riešiť s jedným naším dodávateľom veľmi nepríjemnú situáciu, kedy sme už uvažovali o ukončení spolupráce. Jeho tovar sa u nás veľmi dobre predával, my sme u neho pravidelne objednávali, avšak on s nami v najväčšej sezóne prestal komunikovať, na e-maily neodpisoval, telefóny nedvíhal a keď už odoslal nejakú objednávku, bolo to s niekoľko dňovým oneskorením. Nespokojnosť našich zákazníkov sa zvyšovala a my sme nevedeli na čom sme. Nakoniec sa však táto situácia otočila a s týmto dodávateľom v spolupráci pokračujeme. I keď tá komunikácia stále nie je úplne podľa našich predstáv :-)
3) Máte nejaké zaujímavé príhody so zákazníkmi? Pokojne povedzte negatívnu i pozitívnu, ak máte.
Keďže predávame spodnú bielizeň, občas dostaneme aj zaujímavé e-maily alebo SMS-ky. Napríklad pred rokom sme dostali takúto SMS: Poprad. Zbieram fetiš, nohavičky, pančušky, podprsenky, topánky, negližé, podväzkové pásy". K tomu bolo ešte zdôraznené tel. číslo a nech píšeme SMS :-)
Pozitívnych príhod s našimi zákazníkmi je viacero. Teraz mi napadla jedna situácia, kedy si u nás zákazníčka objednala bielu blúzku, ktorú potrebovala na sobotňajšiu oslavu. Prisľúbili sme jej, že vo štvrtok nám na 100 % blúzka príde od dodávateľa na sklad, hneď v ten deň jej ju odošleme a doručíme nasledujúci deň v piatok. Lenže... zásielka sa niekde zatúlala a bola nám doručená s 1 dňovým meškaním, čiže v piatok. Kuriérske spoločnosti majú v ponuke sobotné doručenie iba do väčších, zvyčajne krajských miest. Keďže zákazníčka bola z oblasti Malaciek, sobotné doručenie nebolo možné. Vložila však do nás dôveru a my sme jej dali sľub, že jej to doručíme. Keďže pre našich zákazníkov spravíme takmer všetko a snažíme sa poskytovať čo najlepší zákaznícky servis, nechceli sme túto zákazníčku sklamať. V sobotu ráno sme teda s manželkou sadli do auta a zahrali sa na kuriéra. Zákazníčke sme v sobotu doobeda blúzku doručili osobne, z Trenčína do Malaciek. Ten jej úsmev a radosť v očiach, stáli za to :-) My sme mali potom pekný výlet po Záhorí.
4) Ako ste sa dostali k tomu, čo robíte, resp. predávate? Ako ste vedeli, že práve toto bude, alebo by mohlo mať úspech?
Chceli sme pôvodne otvoriť športový obchod s oblečením a športovými potrebami. Avšak narazili sme na technický problém v oblasti prepojenia XML feedu s našim dodávateľom. Keďže to mal byť obrovský e-shop s minimálne 20 000 položkami a prepojenie s vybraným dodávateľom nebolo možné a iný dodávateľ z tejto oblasti vtedy nepripadal do úvahy, začali sme uvažovať nad iným segmentom. Ako dvaja chlapi, dvaja spoločníci, sme po 2 týždňoch nezávisle od seba prišli s nápadom, čo keby založíme e-shop s dámskou spodnou bielizňou :-) Nič sme o tom nevedeli, aké sú rozdiely v jednotlivých typoch podprseniek, ako sa správne odmerať, ako sa zorientovať v číslovaní podprseniek atď. Teraz po šiestich rokoch musím povedať, že v tejto oblasti máme oveľa hlbšie znalosti ako niektoré ženy :-)
5) Kedy ste si založili e-shop?
Firmu sme založili v septembri 2010 a e-shop sme spustili niekedy začiatkom februára 2011. Po pár dňoch od jeho spustenia prišla prvá objednávka na tri podprsenky za približne 80 €. Ten úžasný pocit a vzrušenie si pamätám do dnes :-) Nechápali sme, že ako nás tak rýchlo mohol zákazník nájsť v Google a kto by si objednal podprsenky za tak veľa, za 80 € :-) Dokonca sme podozrievali, že či nás to len netestuje konkurencia a takýmto spôsobom nás chce privítať v online svete. Ale nebolo to tak. Z tejto zákazníčky sa nakoniec stala naša pravidelná a spokojná zákazníčka.
6) Ako dlho trvalo než vás e-shop začal plnohodnotne alebo aspoň citeľne živiť?
Myslím, že to bolo približne 2 roky od jeho spustenia.
7) Koľko času a financií ste potrebovali na rozbehnutie e-shopu?
S e-shopom sa spája aj založenie firmy, takže budem do toho rátať aj túto položku. Keďže sme boli ešte študenti a chceli sme čo najviac ušetriť a väčšinu vecí si riešiť vo vlastnej réžii, stálo nás to najmä čas. V oblasti podnikania sme nemali žiadne skúsenosti, takže nás to stálo možno dvakrát viac času :-) Ale zase ako mladí sme mali väčšiu odvahu a dravosť :-)
Hľadanie vhodných dodávateľov, následne ich výber, oslovenie a komunikácia s nimi trvala tiež niekoľko týždňov. Ako som už spomínal na začiatku, vybrať si správneho dodávateľa je základným kameňom pre váš úspech. Ak nebude dodávateľ promptne komunikovať, odpovedať na vaše e-maily alebo nedvíhať vám telefón, je to veľký problém. Naviac ak investujete do spolupráce s ním nemalé finančné prostriedky a čas strávený s prípravou e-shopu na jeho produkty.
Dizajn e-shopu sme riešili na mieru, takže to stálo dosť veľa prebdených nocí a desiatky hodín komunikácie s webdizajnérom a programátorom cez Skype. Ďalej nasledovali texty na stránku a do jednotlivých kategórií, obchodné podmienky, stovky popisy tovarov, riešenie doručovateľov a X ďalších maličkostí, ktoré potom tvorili jeden celok, náš e-shop. Spustenie so všetkými úkonmi trvalo približne 3 mesiace a odhadom sme vtedy potrebovali na rozbehnutie okolo 3 000 €.
8) Čo vám najviac pomohlo na začiatku, pri rozbiehaní e-shopu?
Pri rozbiehaní e-shopu je podľa mňa na začiatku dôležitých minimálne 5 vecí: internet, čas, chuť, odvaha a práca, teda samotná akcia. Najviac nám pomohol internet, kde si musíte nájsť všetky potrebné veci, od založenia firmy, po dodávateľov, účtovníka, až po riešenie e-shopu, ako je napríklad BiznisWeb.sk. Na internete je dnes množstvo informácií, ale aj veľa balastu a musíte sa naučiť segmentovať pravdivé informácie od nepravdivých, resp. zavádzajúcich. Na to potrebujete čas a chuť. Veľa ľudí nahovorí množstvo hodín o tom, ako by chceli podnikať, ale nikdy sa na tú cestu nevydajú, lebo im chýba odvaha. Hrá tu dôležitú úlohu „škriatok v hlave" s menom „Čo ak...?!". Čo ak mi to nevyjde, čo ak sa mi nebude dariť, čo ak to nezvládnem? Nikdy to nezistíte, pokiaľ to nevyskúšate. A čo ak sa vám to podarí a budete úspešní :-) No a pustiť sa do akcie je tým najdôležitejším krokom!
Ešte musím pri rozbiehaní e-shopu vyzdvihnúť perfektnú a najmä odbornú pomoc od kompletného tímu BiznisWebu.sk, kde sme dostali množstvo odborných rád, odporúčania a skvelé zázemie pre ďalší rast nášho e-shopu, za čo veľmi pekne ďakujeme.
Miriam Dugovičová, www.miniplanet.eu
1) Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu pomohli najviac?
- Kvalitné fotografie a popisy.
- Prehľadný a priateľský systém e-shopu.
- Reklama.
2) Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu uškodili najviac?
- Slabá reklama.
- Nepravidelné obmieňanie obsahu.
- Nekvalitné fotografie.
3) Máte nejaké zaujímavé príhody so zákazníkmi? Pokojne povedzte negatívnu i pozitívnu, ak máte.
Ja nemám kamennú predajňu. Nie som v každodennom kontakte s mojimi zákazníkmi. Raz som bola na návšteve u známych v Ždiary. Moja známa spomenula svojej kamarátke, že prídem. Zistili, že jej kamarátka je moja zákazníčka a pozná môj e-shop. Skončili sme všetky na káve aj poháriku. Vlastník e-shopu sa stáva známou osobou :-)
4) Ako ste sa dostali k tomu, čo robíte, resp. predávate? Ako ste vedeli, že práve toto bude, alebo by mohlo mať úspech?
Nad výrobkami, ktoré budem predávať som dlho rozmýšľala. Bola som v tej dobe mamička a na trhu chýbali kvalitné bavlnené tepláky po celý rok. Bola som presťahovaná do Trenčína a myslela som si, že Trenčín je ideálne miesto na výrobu odevov.
5) Kedy ste si založili e-shop?
Na konci mája 2011.
6) Ako dlho trvalo než vás e-shop začal plnohodnotne alebo aspoň citeľne živiť?
Môj e-shop je naviazaný na výrobu a preto jeho rentabilita zatiaľ nie je u mňa na 1. mieste. Začať vyrábať odevy na Slovensku pri súčasnej svetovej konkurencii je veľmi ťažké. Môj e-shop skôr beriem ako záľubu a zdroj poznania.
7) Koľko času a financií ste potrebovali na rozbehnutie e-shopu?
Rozbehnutie e-shopu nebolo drahé. Ak to porovnávam s výrobou. Cena za dizajn eshopu a fotografie, celá technická realizácia bola za menej ako 500 Euro.
8) Čo vám najviac pomohlo na začiatku, pri rozbiehaní e-shopu?
Spoľahliví a profesionálni dodávatelia. Ak je to možné, rada by som týmto poďakovala všetkým z BiznisWeb.sk za ich ústretovosť a technickú zdatnosť. Taktiež ďakujem za pomoc pri propagácii môjho e-shopu.
Pre mňa sa Daniela stala mojim e-shopáckym anjelom. Vždy je pri mne, keď to potrebujem. Vážim si, že mi pomáha vyriešiť rôzne výzvy a problémy, ohľadne technických ale aj dizajnových aspektoch administrácie e-shopu. Komplexnosť služieb, ktoré poskytuje BiznisWeb.sk je zárukou, že aj moje podnikanie sa mení podľa najnovších trendov.
Zuzana Jánošová, www.babygift.sk
1) Napíšte 3 veci, ktoré Vášmu e-shopu pomohli najviac.
Trefné príspevky na sociálnych sieťach, najmä na Facebooku, súťaže na Facebooku, Instagram.
2) Ak by ste mali pomenovať 3 veci, ktoré Vášmu e-shopu uškodili najviac.
Všetko malo svoj význam, vyslovene neuškodili žiadne aktivity.
3) Máte nejaké zaujímavé príhody so zákazníkmi? Pokojne povedzte negatívnu i pozitívnu, ak máte.
Niekedy sa pozastavíme nad skutočnosťou pri hodnoteniach Heruka portálu, kde máme na 99 % pri každej službe 5 bodov z 5, no niekedy sa stane, že pri daných produktoch, kde máme uvedené aj na web stránke, že dodacia lehota je 3 – 4 týždne, zákazník ohodnotí dodaciu lehotu 4,5... Veď predsa klient videl pri nákupe, akú dodacie lehotu má ten výrobok, nie? :-)
4) Ako ste sa dostali k tomu, čo robíte, resp. predávate? Ako ste vedeli, že práve toto bude, alebo by mohlo mať úspech?
Osobný darček, ktorý je dnes hlavným produktom nášho biznisu (detská presonalizovaná deka), som ako prvej objednala svojej malej dcére, keď sa narodila. Neskôr som tento osobný darček venovala všetkým známym ako darček k narodeniu dieťatka, a všetkých nesmierne očaril a dojal. A táto emócia sa mi zakaždým umocnila a presvedčila o tom, že je to darček, ktorý na slovenskom trhu chýba. Ľudia predsa najviac ocenia osobný a personalizovaný darček od srdca.
5) Kedy ste si založili e-shop?
August 2015.
6) Ako dlho trvalo než Vás e-shop začal plnohodnotne alebo aspoň citeľne živiť?
Pár mesiacov.
7) Koľko času a príp. orientačne aj financií ste potrebovali na rozbehnutie e-shopu?
Žiadne horibilné čiastky, bolo to v stovkách €, a skvelé bolo to, že za služby sme platili mesačnými paušálmi a nie jednorazovou čiastkou.
8) Čo Vám najviac pomohlo na začiatku, pri rozbiehaní e-shopu?
Odvaha, trpezlivosť :)) Komunikácia na sociálnych sieťach asi najviac.
Michal Bugeľ, www.originalnehracky.sk
1) Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu pomohli najviac?
- Rodina.
- Návody od BiznisWeb.sk.
- SEO.
2) Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu uškodili najviac?
- Konkurencia.
- Nízka marža.
- Prístup banky.
3) Máte nejaké zaujímavé príhody so zákazníkmi? Pokojne povedzte negatívnu i pozitívnu, ak máte.
Negatívna: Zábavná bola určite reklamácia 8 € hračky 2 dni pred ukončením 2-ročnej záruky.
Pozitívna: Pozitívna reakcia od zákazníkov, keď sme vedeli, že sme spravili chybu, ale aj tak boli veľmi spokojní s našimi službami a s tým, že sme nemali problém si ju priznať.
4) Ako ste sa dostali k tomu, čo robíte, resp. predávate? Ako ste vedeli, že práve toto bude, alebo by mohlo mať úspech?
Zrejme to bola chuť robiť niečo popri škole a práve to je čas, kedy by mali ľudia skúšať rôzne veci. Samotné hračky boli náhoda a skôr také videnie diery na trhu v odvetví drevených hračiek. V rodine máme viacero malých deti, a keby nám to aj s predajom nešlo tak sme vedeli, že tie hračky by sme nemali problém nejakým spôsobom (meniny, narodeniny, Vianoce ...) darovať. V minulosti sme veľakrát počuli vetu, že práve na deti, svadby a pohreby sú ľudia ochotní minúť väčší obnos peňazí, tak prečo to neskúsiť? So svadbami by nám to ako chalanom asi moc nešlo a pohreby sa nám už zdali dosť negatívnym odvetvím.
5) Kedy ste si založili e-shop?
E-shop sme založili vo februári 2013. Mesiac predtým sme si vyskúšali, ako by sa to dalo spraviť cez BiznisWeb.sk, a keď sme videli, že by sme to mohli dokázať, tak sme sa do toho jednoducho pustili. O iných e-shop systémoch sme ani nevedeli, čiže výber sprostredkovateľa bol trochu náhodný, ale keďže sme vedeli, čo potrebujeme a všetko to bolo v jednom balíku, hneď sme si to obľúbili. Jednoducho nemáme radi základné systémy, kde je síce cena o dosť nižšia, ale časom, keď niečo potrebujete, tak musíte stále niečo doplácať. Dnes, ak chcete vytvoriť len základný e-shop, tak nemáte šancu na trhu. Preto určite výber BiznisWeb.sk neľutujeme.
6) Ako dlho trvalo než vás e-shop začal plnohodnotne alebo aspoň citeľne živiť?
V našom odvetví sa to skoro všetko odvíja od Vianoc, čiže prvé Vianoce nám ukázali, že to určite má zmysel. Keďže sme v tom čase stále obaja študovali, tak sme moc neriešili, či nás to uživí. Všetko, čo sme zarobili, išlo rovno do firmy. Po Vianociach v roku 2015 už môžeme povedať, že nás to celkom slušne živí a hlavne nás to baví :-)
7) Koľko času a financií ste potrebovali na rozbehnutie e-shopu?
Čas sa nám veľmi ťažko počíta, keďže sme sa tomu venovali popri školách. Poobede a potom počas víkendov. Zo začiatku to bolo všetko len o vytvorení nejakého základného webu, cca 2 týždne nám to trvalo a potom už len neustále zlepšovanie pridávanie produktov... Denne to mohli byť aj 3 hodiny klikania a časom k tomu už prichádzalo aj balenie objednávok. Na začiatku to bol web s cca 200 produktami, ktoré sme mali na sklade po 1 kuse. Dnes je aktívnych viac ako 4000 produktov, kde väčšinu máme priamo u nás na sklade vo väčšom množstve a ďalšie vieme dodať do 5 pracovných dní priamo ku klientovi.
8) Čo vám najviac pomohlo na začiatku, pri rozbiehaní e-shopu?
Určite to bola rodina. Finančná pomoc rodičov a pomoc súrodencov pri balení počas Vianoc.
Martin Kupec, www.oxalisdessous.cz
1) Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu pomohli najviac?
- Napojenie na náš sklad a zavedenie skladových statusov.
- Rozosielanie e-mailových kampaní 1 - 2krát týždenne na vlastnú databázu zákazníkov.
- Zlepšenie vzhľadu našich stránok a s tým súvisiace zlepšovanie obsahu.
2) Aké sú 3 veci, ktoré vášmu e-shopu uškodili najviac?
Nie som si vedomý vyslovene, že by nás niečo poškodilo. Najviac to ja ale asi čas, než zapracujeme zmeny, to nám trvá veľmi dlho. Tiež sme trochu zaspali dobu a e-shopu sa venujeme poriadne cca 2 – 3 roky, čo je vzhľadom k 20-ročnej histórií našej spoločnosti veľmi málo.
3) Máte nejaké zaujímavé príhody so zákazníkmi? Pokojne povedzte negatívnu i pozitívnu, ak máte.
Pozitívne je, že, našťastie, väčšina zákazníkov chápe, že sa môže stať chyba aj skrz všetku snahu a profesionalitu.
Negatívne je, že niektorí ľudia to nechápu a obviňujú nás napríklad z podvodu, čo nás v spoločnosti veľmi mrzí. Na druhú stranu nás tieto situácie vedú k ešte väčšej profesionalite a nestáva sa to, našťastie, často.
4) Ako ste sa dostali k tomu, čo robíte, resp. predávate? Ako ste vedeli, že práve toto bude, alebo by mohlo mať úspech?
Prevádzkujeme v ČR 5 predajní so spodným prádlom a otvorenie e-shopu bola teda logická voľba. Ale podľa môjho názoru to malo prísť skôr. Respektíve sa mal brať vážne skôr. Veľmi nám v našom segmente tovaru pomáha možnosť vyzdvihnutia tovaru a vyskúšanie na predajni.
5) Kedy ste si založili e-shop?
Priznám sa, že to neviem, ale vážne sa berie približne 2 – 3 roky.
6) Ako dlho trvalo než vás e-shop začal plnohodnotne alebo aspoň citeľne živiť?
Vzhľadom k tomu, že prevádzkujeme aj 5 predaní, tak e-shop zrovnávame s nimi. Zatiaľ e-shop neprekonal ani jednu predajňu, ale s tými výsledkovo horšími sa začína v najlepších mesiacoch zrovnávať, čo nás teší.
7) Koľko času a financií ste potrebovali na rozbehnutie e-shopu?
Veľmi ťažko sa to odhaduje, ale je to rozhodne veľmi veľa času. Financie pre rozjazd nie sú až tak potrebné, nakoľko napríklad BiznisWeb.sk poskytuje veľmi dobrú platformu za rozumné peniaze. Mali sme taktiež výhodu, že máme vlastný sklad s tovarom pre predajne, ktorý využívame aj pre e-shop. V tom by mohol byť pre začínajúce e-shopy problém (sklad). Zohnať a prípade i zaplatiť tovar.
Napriek tomu si myslím, že zo začiatku pomôžete predovšetkým nadšenie a čas. Rozhodne tiež nepodceňujte určitú znalosť, ktorú veľmi rýchlo dokážete získať na internete (napríklad aj na blogu BiznisWebu). Alebo ešte lepšie na nejakom školení.
8) Čo vám najviac pomohlo na začiatku, pri rozbiehaní e-shopu?
Nakoľko som vyštudoval informatiku, tak som mal obecnú predstavu, čo e-shop obnáša, ale veľmi mi pomohla známosť s Tomášem Bártkem (VaseCocky.cz), ktorý mi pomohol so základnými „zákonitosťami" a naviac mi dáva veľmi cenné tipy, kam sa posúvať ďalej.
Možno vám práve skúsenosti majiteľov e-shopov pomôžu vyhnúť sa zbytočným chybám a naštartovať vlastný úspešný e-shop. Za BiznisWeb prinášame ešte tipy pre online podnikanie z návodov a blogu:
Ako založiť e-shop aj bez skúseností?
Ako naštartovať e-shop a začať podnikať na internete?
Marketing e-shopu - kde začať?
Zaregistrujte sa v Google My Business (Google Moja Firma).
Ako robiť SEO pre e-shop?
Dá sa naštartovať predaj v e-shope pomocou e-mail marketingu?
SEO pre video. Video marketing.