Ako zvoliť správne kľúčové slová - Začnite s premakaným zoznamom kľúčových slov
Inými slovami, potrebujete zistiť, ako ľudia hľadajú výrobky, služby alebo informácie, ktoré ponúkate, uľahčiť im cestu k vám a byť tam skôr ako konkurencia.
Napr.:
- titulka: umelecké potreby, potreby pre umelcov
- podstránka: predaj umeleckých potrieb, lacné umelecké potreby, kreatívne potreby
- podstránka: umelecké potreby, kreatívne potreby, výtvarné potreby
- podstránka: potreby pre umelcov, predaj umeleckých potrieb, aranžérske potreby
Takže, pekne po poriadku:
1. Vytvorte si zoznam kľúčových slov
2. Nájdite kľúčové slová pre svoj web/e-shop
- vyhľadávanie súvisiace s výrazom
- Google našepkávač
- Ads – Plánovač kľúčových slov
- Collabim
- long-tailové kľúčové slová
- konkurencia
- fóra, diskusie, sociálne siete
- Hľadané výrazy v Ads
- Sklik
- Analytics
- z vyhľadávania samotných zákazníkov
- Search Console
3. Zistite kvalitu kľúčového slova
4. Naučte sa, ako správne napísať, čo predávate
TIP:
Vytvorenie zoznamu kľúčových slov je jedným z prvých a najdôležitejších krokov v každej optimalizácii pre vyhľadávače.
Uvádzate v názve (h1) na titulnej stránke, že predávate "Vázy, poháre, karafy, dózy, tácky..."? CHYBA! Prečo? Pojmy ako vázy, poháre, nábytok, pneumatiky, oblečenie... sú príliš všeobecné. Bude pre vás takmer nemožné dostať sa na prvé pozície vo vyhľadávaní. Umiestniť sa pred konkurenciu a byť viditeľnými pre vašich zákazníkov.
Kde teda hľadať inšpiráciu pre kľúčové slová?
Ak ste začínajúci podnikavec, pomôže vám:
1. Google – použite sedliacky rozum. Vžite sa do role zákazníka. Ako by ste podobný výraz hľadali vy? Využite symboly a slová, ktoré spresnia vaše výsledky vyhľadávania. Ďalšie tipy a triky priamo od Googlu.
2. Vyhľadávania súvisiace s výrazom – inšpirujte sa výrazmi, ktoré vám ponúka sám Google – "potenciálne hľadané výrazy, ktoré môžete použiť a súvisia s výrazmi, ktoré zadávate a ktoré vyhľadávajú ostatní ľudia". Nachádzajú sa hneď na konci strany ako nápoveda:
3. Google našepkávač – ručne zadajte výrazy do vyhľadávania. Google sám dokončí vetu na základe objemu vyhľadávania, vašich predchádzajúcich hľadaní a ďalších kritérií, ktoré by mohli byť relevantné pre daný výraz.
4. Google Ads – Plánovač kľúčových slov. Vo free verzii nie sú dáta úplne relevantné. Objemy vyhľadávania sú veľmi rozsiahle a Google vám ich upresní až pri platenej verzii, teda v prípade, že máte aktívne kampane.
5. Collabim – aj vo free verzii vám ponúkne kvalitný návrh kľúčových slov zadarmo:
6. Long-tailové kľúčové slová – alternatívne zdroje nápadov hľadajte v kwfinder.com alebo skúste keywordtool.io. Ak by ste však chceli poznať aj objem vyhľadávania, musíte mať platený účet.
7. Konkurencia – inšpirujte sa, nekopírujte. Myslite na to, že každý e-shop, biznis a ich zákazníci sú jedineční a čo funguje konkurencií, nemusí fungovať vám a naopak.
8. Sledujte Fóra, Diskusie, Sociálne siete – aké slovné spojenia a jazyk používa vaša cieľová skupina v súvislosti s vašimi výrobkami a službami?
9. Ak už nejakú dobu "fungujete" online, mrknite do Ads kampaní na hľadané výrazy.
V prípade, že máte rozbehnuté Ads kampane vo vyhľadávaní, stačí sa prekliknúť priamo do kľúčových slov, sekcia Vyhľadávacie dopyty:
Prehľad Hľadaných výrazov v novom prostredí Ads účtov
10. Sklik – pre české kampane sa bude hodiť výpis Vyhledávací dotazy slova – zobrazí sa po kliknutí na konkrétne kľúčové slovo.
Dáta získate aj priamo zo štatistík – Vyberte typ prehľadu "Kľúčové slová" – a zaškrtnite "Dotazy":
11. Google Analytics – Kľúčové slová z vyhľadávania, ktoré vám priniesli objednávku resp. splnili jeden z vašich cieľov. > Akvizícia > Zdroj/médium > Kľúčové slovo ako primárna dimenzia:
Ak chcete len slová čisto z organického vyhľadávania:
Poznámka: Ak je vyhľadávanie zabezpečené protokolom SSL, kľúčové slovo bude mať hodnotu (not provided).
TIP:
Nastavte si vhodný rozsah dátumov, aby ste čerpali informácie z čo najrelevantnejšieho zoznamu slov:
12. Analytics – aké kľúčové slová vyhľadávajú zákazníci na vašom webe (funguje len v prípade, že máte vyhľadávanie na webe prístupné). Prihláste sa do Analytics účtu > Správanie > Vyhľadávanie na webe > Hľadané výrazy:
13. Google Search console – štatistiky návštevnosti z vyhľadávania vám pomôžu zistiť, na aké výrazy sa vaša stránka najviac zobrazuje a na ktoré z nich najviac ľudia klikajú.
Znie to celkom jednoducho však? Identifikovať výrazy, ktoré ľudia hľadajú (v marketingovej komunite známe aj ako "kľúčové slová"). Ak predávate napr. "umelecké potreby", logicky by mohli ľudia, ktorých chcete osloviť, googliť aj výrazy ako "kreatívne potreby", "potreby pre výtvarníkov" , "potreby pre umelcov", "farby na sklo" ...
Môžete si pomôcť Plánovačom kľúčových slov, nástrojom od Google Ads alebo českým Collabim-om, prípadne je tu ešte kwfinder.com. S týmito nástrojmi máme skúsenosti my v BiznisWebe.
Ak nám však nástroj na generovanie kľúčových slov zobrazí 336 variant, ktoré súvisia s našim pôvodným výrazom, tu sa nám to trošku komplikuje.
Ako rozpoznať kvalitu kľúčového slova?
Myslite na niekoľko kľúčových faktorov:
1. Kto sú vaši budúci zákazníci a čo budú pravdepodobne hľadať?
- Čo ich zaujíma? Čo vyhľadávajú online? Ako vyhľadajú informácie;
- Aké problémy majú?
- Aký jazyk používajú?
- Kde inde nakupujú? (pozrite vašu konkurenciu)
2. Objem vyhľadávania – prvým faktorom, ktorý je potrebné zvážiť, je to, koľko ľudí (ak nejakí) skutočne hľadajú dané kľúčové slovo. Čím viac ľudí vyhľadáva kľúčové slovo, tým väčšie je publikum, na ktoré chcete zacieliť.
Plánovač kľúčových slov vám vie ukázať približné mesačné trendy objemu vyhľadávania:
Všeobecné kľúčové slová majú prirodzene väčší počet vyhľadávaní, zároveň bude pre vás oveľa náročnejšie sa na ne zviditeľniť. Skôr takmer nemožné.
Naopak „Čím konkrétnější slovíčko lidé hledají, tím jasnější mají představu o tom, co je zajímá a tím kratší cesta pro ně bude mezi vstupní stránkou a nákupním košíkem." Lukáš Pítra
TIP:
Neignorujte kľúčové slová s nízkym objemom vyhľadávania. Práve tie by mohli byť kľúčové, ak by spĺňali všetky vaše kritéria.
Ak na ne totiž necieli nikto z vašej konkurencie, máte vyhrané.
3. Vyhoďte ne-relevantné dotazy
Opýtajte sa sami seba:
- Je kľúčové slovo relevantné pre obsah mojej webstránky?
- Nájde zákazník to, čo hľadá na mojich stránkach, keď vyhľadáva pomocou týchto kľúčových slov?
- Bude spokojný s tým, čo nájde?
- Podarí sa mi z takýchto návštev získať objednávku (alebo splniť iný cieľ webu)?
Ak je odpoveď na všetky tieto otázky "Áno!", pokračujte ...
4. Konkurencia – zistite, ako stoja vaše vybrané kľúčové slová oproti konkurencii. Či nie sú príliš konkurenčné a vy máte šancu preskočiť ju vo výsledkoch vyhľadávania. Zvážte, ako náročné bude uspieť v konkurenčnom prostredí na dané kľúčové slovo. Koľko úsilia tomu budete musieť venovať (čas, financie) a aký bude výsledok.
Opäť viete použiť nástroje Ads, Collabim alebo kw.finder.
Ads
Collabim
*Ak kliknete na uvedenú pozíciu v Collabime - červený rámček, systém vás presmeruje na konkrétne výsledky vyhľadávania v Googli, kde presne uvidíte, kto z konkurencie, resp. aké stránky sa nachádzajú pred vami. A naopak uvidíte, koho sa vám podarilo predbehnúť.
* V Collabime v menu Konkurencia - Kľúčové slová konkurencie sa nachádza zoznam kľúčových slov a porovnanie pozícií vo výsledkoch vyhľadávania. Môžete tu porovnať 5 konkurentov. Po stlačení názvu konkurenta môžete zoradiť pozície a zistiť tak na akých pozíciách sú lepšie ako vy. Zaujímavý je tu tiež filter podľa štítkov, ktorý sprehľadní prácu s dátami pri väčšom počte kľúčových slov.
Príklad:
Zdroj: Collabim.cz - najpoužívanejší SEO nástroj v ČR
Kwfinder.com
Ak je konkurencia príliš veľká a vy nie ste 10 rokov na internete, tak radšej skúste pohľadať iné kľúčové slová. Chcete predávať, nie? Na to nie je dôležité mať vysokú návštevnosť, ale vysokú mieru konverzie = zákazník u vás nájde presne to, čo potrebuje. Ak je to tak, zvyšujete šancu, že nebude hľadať ďalej.
Príklad z praxe 1:
Ak na titulnej stránke v názve H1 vítate svojich zákazníkov, bez použitia kľúčových slov, alebo uvádzate v názve, že "Predávame vázy, poháre, karafy, dózy, tácky..." robíte CHYBU!
Prečo? Pojmy ako vázy, poháre, ... sú všeobecné a nerelevantné, ťažko sa cez ne dostanete na popredné miesta v Google. Uvádzajte radšej dlhšie slovné "long-tailové" spojenia napr. "krištáľové vázy Bohemia".
Ako správne napísať, čo predávate?
Vypíšte si slovné spojenia:
- Krištáľové vázy, krištáľové poháre, sklenené karafy, krištáľové dózy, sklenené tácky.
- Krištáľové karafy, sady pohárov, whisky set, svadobné poháre.
- Jubilejné poháre, vysoký smalt biely, smalt červený, krištáľové svietniky, stojany na servítky.
- Firemné logo na skle, gravírovanie mena.
Nájdite vo vašom zozname kľúčových slov logiku, rozdeľte si ich do skupín, vyhoďte duplicity, zapojte viacslovné spojenia alebo frázy.
Kľúčové slovo + značka napr. Krištáľové vázy Bohemia
Kľúčové slovo + model napr: Sada pohárov na víno prestige S036
Kľúčové slovo + vlastnosť napr. Brúsené vázy z krištáľového olovnatého skla
Kľúčové slovo + spôsob využitia napr. Jutová taška na ľadové víno, Ručne robené poháre na šampanské
Kľúčové slovo + objem napr. Ručne robená karafa - 2 litre
Kľúčové slovo + počet kusov napr. Džbánový set zo skla, 7 ks
Kľúčové slovo + pre koho napr. Poháre na stužkovú slávnosť pre študentov
Kľúčové slovo + mesto napr. Poháre na stužkovú slávnosť Trenčín, Krištáľové vázy Trenčín
atď ...
Pozor:
Príklady sú šité na mieru pre krištáľové vázy, krištáľové poháre, sklenené karafy.
Váš e-shop alebo prezentačná stránka bude mať pravdepodobne úplne inú schému vlastností, napr. ak idete kupovať pneumatiky, hľadáte podľa parametrov šírka, profil, priemer pneumatiky, či sú letné alebo celoročné, na zimu... Nebojte sa ísť do hĺbky a pátrajte, podľa čoho vaši klienti hľadajú práve ten váš produkt alebo službu.
Príklad z praxe 2:
Ak je vaša služba lokálna, pripisujte do kľúčových slov aj mesto. Je to veľmi dôležité!
Ak prevádzkujete pneuservis v Nitre, je nutné všade uvádzať pojmy ako "pneu nitra", "pneuservis nitra", "pneumatiky nitra", "vymena pneu nitra" a iné pojmy, ktoré môžu zadať vaši klienti do Google.
Ak ste masér z Košíc, uvádzajte napríklad pojmy: "masáže košice", "masáž košice", "bankovanie košice", "thajská masáž košice", "lymfomasáž košice", "športová masáž košice" a podobne.
Príklad z praxe 3:
Veľa klientov si myslí, že stačí vyplniť kľúčové v nadpisoch a popisoch vo Vlastnostiach stránky a na titule v texte umiestniť iba prejav riaditeľa so všeobecným obsahom – "Naša ponuka produktov je široká a bohatá, my sme ta správná firma! Sme mladá a dynamická firma." Toto je ale CHYBA – najdôležitejšia optimalizácia je – OPTIMALIZÁCIA OBSAHU, teda uvádzanie pojmov, ktoré vyhľadávajú návštevníci vo vyhľadávačoch v obsahu webstránok či internetových obchodov.
Ako môže takýto zoznam kľúčových slov vyzerať v praxi? Odporúčame prečítať celý článok od Mareka Prokopa. Detailne v ňom popisuje ako sa taká klasifikačná analýza kľúčových slov robí.
Určite si ho viete v jednoduchšej forme vytvoriť aj vy sami v tabuľkách excelu.
Zoznam kľúčových slov využijete aj:
- Pri vytváraní štruktúry menu a štruktúry stránok. Aj pokročilí eshopári si vedia podľa novej analýzy kľúčových slov upraviť pôvodnú štruktúru webu.
- Na optimalizovanie textov v obsahu stránok, titulky <title>, H1 a H2 nadpisov, pri popisoch v produktových textoch, aj do samotných názvov produktov. Odporúčame použiť aj pri popiskoch k obrázkom.
- PPC – pri určovaní kľúčových slov v platených kampaniach v Sklik a Ads.
- Linkbuilding – pri stratégii budovania spätných odkazov. Linkbuilding musí byť realizovaný správne. T.j. link na váš web by mal mať nastavené index, follow a kľúčové slová, resp. fráza by mali byť v tzv. anchor texte.
Existuje XY guru analyzátorov, blogerov, e-bookov a návodov, ako urobiť kvalitnú analýzu kľúčových slov. Každému vyhovuje iný postup. Hľadajte, testujte, analyzujte. Rozlúsnite tento oriešok! To sa vašej konkurencii vo väčšine prípadov nechce.
Ak ste v časovej tiesni, využite rady odborníkov. Správne zvolené kľúčové slová a počiatočná investícia vás dokážu raketovo vystreliť pred vašu konkurenciu. Výhodu získate aj z dlhodobého hľadiska, SEO a kvalitná analýza kľúčových slov nie je platená reklama, ktorá má svoj začiatok a koniec.
Zdroje:
http://www.lukaspitra.cz/co-chtit-od-analyzy-klicovych-slov/
http://vyhledavace.info/clanky/246/klasifikacni-analyza-klicovych-slov
https://moz.com/learn/seo/anchor-text
Príliš veľa informácií? Pozrite si stručné zhrnutie v infografike: