Čo treba urobiť pred spustením e-shopu?
Rozhodli ste sa začať podnikať na internete? Skvelé, určite poďte do toho. Radi vám poradíme, ako si založiť vlastný e-shop a vyhnúť sa začiatočníckym chybám.
Aké sú prvé kroky pred založením e-shopu?
Na začiatok sa vybavte poriadnou dávkou trpezlivosti a optimizmu. Nenechajte sa odradiť, cesta za splnením svojich snov a vytvorenie e-shopu môžu byť jedným z vašich najlepších životných rozhodnutí. Všetky kroky si preto detailne premyslite.
Ďalej budete potrebovať:
1. Podnikateľský plán
V ňom by ste mali nájsť odpovede na otázky – čo chcete predávať, komu, za koľko, akým spôsobom chcete získať prvých zákazníkov, aké potreby pomôžu uspokojiť vaše produkty či služby a pod. Vzory podnikateľských plánov nájdete aj na internete. Ak je vašim cieľom založenie e-shopu s unikátnymi produktmi, odporúčame aj registráciu ochrannej známky.
E-shop sa dá vytvoriť a spustiť behom pár sekúnd, vyskúšajte si to:
2. Digitálny marketing
Ak už poznáte svoju cieľovú skupinu a jej nákupné správanie, pripravte si persóny – vzorových zástupcov z radu vašich zákazníkov. Tie majte pri tvorbe marketingovej stratégie vždy na očiach.
Základnými piliermi úspešnej marketingovej stratégie sú SEO a PPC. PPC kampane na Google a sociálnych sieťach vám pomôžu získať prvých zákazníkov eshopu, pretože výsledky SEO sa dostavia až po niekoľkých mesiacoch. Na začiatok však minimálne zaregistrujte svoj e-shop do katalógov, porovnávačov produktov, vyplňte atribúty title a popis. O tom, aké SEO kroky pred spustením eshopu treba urobiť, sa dočítate aj v našich návodoch Ako na SEO pre e-shop.
Tvorba obsahu je súčasťou SEO stratégie. Jej cieľom je nájsť spôsob ako získať zákazníkov v konkrétnej fáze nákupného cyklu. Preto by na vašom webe či blogu nemali chýbať napríklad odpovede na najčastejšie otázky.
TIP: Ako rozbehnúť e-shop?
3. Tvorba e-shopu
Pri tvorbe e-shopu myslite na narastajúci počet mobilných používateľov. Pre pohodlný nákup z mobilných zariadení je nepostrádateľný responzívny dijazn e-shopu, ktorý sa automaticky prispôsobí šírke displeja mobilu.
Taktiež odporúčame vybrať si takého dodávateľa e-shopu, ktorý funguje na stabilnom, rýchlom a najmä bezpečnom e-shop webhostingu. Ako vybrať e-shopovú platformu a kde začať s výberom e-shop riešenia?
O tom, či je výhodnejší e-shop na prenájom, alebo e-shop na mieru, by sme sa mohli rozprávať hodiny. Ak chcete vytvoriť eshop na mieru, ale nemáte po ruke programátora, ktorý vám bude k dispozícii aj do budúcna a pomôže napríklad so zálohovaním databázy, implementáciou rôznych pluginov a modulov, zvážte radšej e-shop na prenájom.
Prenájom eshopu totiž obsahuje všetky funkcie, ktoré prosperujúci internetový obchod potrebuje. Od priamych napojení na dopravcov, cez platobné brány až po pravidelný update. V pomere cena / výkon je prenájom e-shopu jasným favoritom.
Výhodou je okrem technickej podpory aj možnosť otestovať si, ako funguje e-shop:
Koľko stojí vytvorenie e-shopu?
Výsledná cena sa odvíja od vašich požiadaviek na jednotlivé funkcie či design.
Krabicové e-shopy ponúkajú aj free verzie s obmedzením na 10 produktov a 100 objednávok mesačne a pod. Takýto e-shop zadarmo poslúži na začiatok napr. handmade výrobcom. Úspešný a zarábajúci e-shop môžete mať už aj od 69 € bez DPH/mesačne.
Pre lepší obraz o tom, koľko stojí prevádzka e-shopu, odporúčame porovnať si jednotlivé verzie u viacerých poskytovateľov.
Ďalšie kroky pred založením e-shopu:
Predaj na diaľku by mal spĺňať isté právne náležitosti. Nezabudnite na obchodné podmienky e-shopu, reklamačný poriadok, alebo nastavenie prvkov ochrany súkromia a cookies lišty, či školenie zamestnancov na tému ochrana osobných údajov.
Pred spustením e-shopu si premyslite, akú platobnú bránu ponúknete zákazníkom v e-shope. Podľa charakteru tovaru si zvoľte aj dopravné spoločnosti. Niektoré z nich ponúkajú aj API rozhranie a možnosť napojenia na e-shop s pomocou exportu adresných štítkov, napríklad Spovenská pošta, DPD, Packeta.
Sklad a účtovníctvo. Dá sa napojiť účtovný software na e-shop, ktorý ste si vybrali? Ak chcete ušetriť kopec času jednak pri vyriaďovaní objednávok a aj pri aktualizácii e-shopu, toto je veľmi dôležitý krok, ktorý si treba dobre premyslieť.
Viac o tom, ako postupovať pred spustením e-shopu sa dozviete aj v našom ebooku:
Najčastejšie chyby pri tvorbe internetového obchodu
- Spustenie e-shopu bez otestovania funkčnosti
Predtým, než váš e-shop uzrie svetlo sveta, požiadajte o kontrolu minimálne členov svojej rodiny či priateľov. Dajte im jednoduchú úlohu, napríklad vyhľadať produkt XY, vyplniť formulár na počítači i mobilnom zariadení a pod.
- Neprehľadná navigácia
Ak máte široký sortiment produktov, odporúčame tzv. skupinové menu a taktiež drobkovú navigáciu, obrázkové rázcestníky a naozaj logické usporiadanie jednotlivých kategórií produktov.
- Pomalý e-shop webhosting
Žijeme rýchly život s 5G wifi a nie sme ochotní čakať na načítanie stránky viac ako 3 sekundy. Preto pri tvorbe eshopu odporúčame napr. aj test PageSpeed Insights.
- Žiadna korekcia
Aj majster tesár sa raz utne. Nie každý z nás miluje a ovláda pravidlá slovenskej gramatiky, preto si dajte svoje texty prečítať minimálne jednej nezainteresovanej osobe. Tzv. pravidlo 4 očí vám pomôže odhaliť prípadné preklepy, ktoré by mohli odradiť zákazníkov e-shopu.
Koľko chýb ste si všimli v inzeráte?
- Nedostatok času
Ak ste sa rozhodli pre spustenie e-shopu, počítajte s tým, že aby vám zarábal, bude potrebovať vašu starostlivosť. Vyčleňte si pravidelný čas, kedy sa budete venovať analýzam, hľadaniu nových príležitostí, sledovaniu konkurencie a pod.
TIP: Ako založiť e-shop v ČR?
Aby ste mali svoj e-shop v poriadku aj po legislatívnej stránke, odporúčame portál ZodpovednyPodnikatel.sk, kde nájdete všetky základné právne dokumenty, teda aj vzorové všeobecné obchodné podmienky pre e-shop či ochranu osobných údajov.
Veríme, že sme vám poskytli informácie o tom, koľko stojí kvalitný e-shop a čo obnáša naštartovanie a spustenie e-shopu.
Prajeme vám veľa úspechov v podnikaní.