Falošná chyba 404 v Search Console
Ako sme sa z predošlého návodu k chybe 404 dozvedeli, 404-ky sú úplne normálnou súčasťou webu. Internet sa neustále mení, vzniká nový obsah, starý obsah zaniká. Keď nakoniec podstránka s URL adresou definitívne umrie, server (ideálne) vráti kód odpovede HTTP 404.
Kedy vzniká falošná chyba 404?
Falošná chyba 404 / Soft 404 vzniká v prípade, keď informujete návštevníka, že daná stránka, na ktorú klikol, neexistuje. Zároveň však server odpovedá s (úspešným) kódom 200, namiesto 404 (stránka nenájdená). Neexistujúca stránka sa tvári, že existuje. A zároveň úmyselne stránku alebo produkt ponechávate v indexe.
Príklad – presmerovanie všetkých použivateľov z neexistujúcej stránky na domovskú stránku miesto zobrazenia kódu 404.
Z pohľadu Google je nežiaduce, aby sa neexistujúca stránka tvárila, že existuje. Môže to považovať za manipulatívnu techniku. Keď používateľa presmerujete na úplne iný obsah, ktorý pôvodne stará URL adresa obsahovala.
Falošná chyba 404 môže vzniknúť aj v prípade, že je načítanie príliš dlhé.
Ak napríklad stránku prepcháme obsahom alebo server neodpovedá dosť rýchlo (mikrovýpadky), tak na volanie Googlebot dostane odpoveď, ale stránku nenačíta. Alternatívne môže byť problém spôsobený aj vložením nejakého kódu, ktorý Googlebotu neumožní stránku prejsť.
Prečo na tom záleží?
V dôsledku toho, že sa neexistujúca stránka tvári, že existuje, môže byť indexovaná – uvedená vo výsledkoch vyhľadávania. Vyhľadávače sa budú naďalej pokúšať prehľadávať túto neexistujúcu webovú adresu namiesto toho, aby trávili čas prehliadaním vašich skutočných stránok.
Prevádzkovateľ stránky by sa každopádne mal na chybu mäkkej 404-ky pozrieť a prípadnú opravu (ak je napr. presmerovanie nesprávne) zabezpečiť. Ignorovať daný stav nie je vhodné.
Čo robiť?
Ak vaša stránka už nie je k dispozícii a nemá jasnú náhradu:
– mala by vrátiť kód odpovede 404 (nenájdený)
– alebo 410 (Gone) – daná stránka už nie je naďalej dostupná.
Kód jasne informuje obidva prehliadače a vyhľadávače, že stránka neexistuje. Návštevníkovi stránky môžete zobraziť aj vlastnú stránku 404, ak je to vhodné: napríklad stránka obsahujúca zoznam najobľúbenejších stránok alebo odkaz na vašu domovskú stránku.
Ak sa vaša stránka presunula alebo má jasnú náhradu:
– vráťte 301 (trvalé presmerovanie). Presmerujte návštevníka na aktuálnu URL adresu na webe, ktorá je pre vás dôležitá. Pozor – mala by byť obsahovo podobná starej URL adrese.
Použite funkciu Načítať ako Google / Fetch as Google (alebo iné nástroje dostupné na webe), aby ste overili, či vaša URL adresa skutočne vracia správny kód.