Najčastejšie otázky ku GDPR
Všeobecné nariadenie o ochrane osobných údajov (GDPR) je pre mnohých podnikateľov stále úplnou novinkou.
Preto sme pre vás s Martinou Kroupovou z coou.sk spísali okrem odpovedí na najčastejšie otázky aj checklist, ktorý vám pomôže pripraviť svoj e-shop alebo webstránku na GDPR aj bez právnej pomoci.
- Je nutné získavať od zákazníkov súhlas so spracovaním OÚ za účelom vybavenia objednávky?
- Ak chcem svojich zákazníkov informovať o zľavách, nových produktoch a akciách prostredníctvom newsletteru, potrebujem súhlas so spracovaním e-mailovej adresy?
- Ako získať súhlas so spracovaním, ktorý je v súlade s nariadením?
- Čo by mal súhlas so spracovaním osobných údajov obsahovať?
- Ako zistím, či je môj e-shop alebo webstránka pripravená na GDPR?
1. Je nutné získavať od zákazníkov súhlas so spracovaním OÚ za účelom vyriadenia objednávky?
Nie, prevádzkovateľ spracúva osobné údaje za účelom spracovania objednávky a dodania tovaru bez súhlasu zákazníka.
Prečo je to tak a príklady, ako je to správne a nesprávne nájdete aj v našom článku.
2. Ak chcem svojich zákazníkov informovať o zľavách, nových produktoch a akciách prostredníctvom newsletteru, potrebujem súhlas so spracovaním e-mailovej adresy?
Áno, súhlas so spracovaním je v tomto prípade nevyhnutný. Je právnym základom pre získanie a ďalšie spracovanie osobných údajov z dôvodu zasielanie newslettera. Spracúvanie už samotných emailových adries považujeme za spracúvanie osobných údajov.
3. Ako získať súhlas so spracovaním, ktorý je v súlade s nariadením?
Súhlas musí byť udelený v súlade s nariadením, preto ním musí byť slobodný, konkrétny, informovaný a jednoznačný prejav vôle dotknutej osoby, teda príjemcu e-mailovej správy, ktorým potvrdzuje, že súhlasí so spracovaním svojich osobných údajov.
4. Čo by mal súhlas so spracovaním osobných údajov obsahovať?
- identifikačné údaje vás ako prevádzkovateľa,
- účel alebo dôvod spracúvania osobných údajov, pre ktorý vyžadujete súhlas,
- príjemcov alebo kategórie príjemcov (podľa čl. 4 ods. 9 nariadenia), ktorým budete osobné údaje poskytovať,
- ak budete osobné údaje vyvážať do tretej krajiny, potom informáciu o primeraných zárukách (napríklad ako rozhodnutie Európskej komisie, či pristúpenie organizácie k tzv. bezpečnému štítu),
- informáciu o tom, že súhlas je možné kedykoľvek odvolať.
Tieto informácie musíte subjektu poskytnúť zrozumiteľným a dostupným spôsobom, napr. vo forme podmienok spracúvania osobných údajov na webe.
5. Ako zistím, či je môj e-shop alebo webstránka pripravená na GDPR?
Doporučujeme skontrolovať, či:
- Súhlas so spracúvaním nie je súčasťou obchodných podmienok, ktoré zverejňujete prostredníctvom webových stránok.
- Súhlas so spracúvaním nie je súčasťou zmluvy s dotknutou osobou tak, že dotknutá osoba nemá možnosť súhlas neudeliť resp. nemá priestor pre vyjadrenie nesúhlasu.
- Je súhlas udelený dotknutou skutočne slobodný, že dotknutá osoba sa naozaj sama dobrovoľne rozhoduje o tom, či jej osobné údaje budú spracúvané.
- Nepoužívate vopred zaškrtnuté políčka o udelenom súhlase.
- Získavate súhlas so spracúvaním pre istý účel oddelene od iných účelov (napríklad samostatne pre newsletter, samostatne pre vernostný program, samostatne pre spotrebiteľskú súťaž).
- V čase získavania osobných údajov na základe súhlasu dostatočne informujete dotknuté osoby o tom, ako budú ich údaje spracúvané.
- Viete udelený súhlas preukázať.
- Má dotknutá osoba naozaj možno kedykoľvek udelený súhlas jednoducho odvolať.
Viac informácií a konkrétnych príkladov implementácie nariadenia GDPR nájdete v článku Pripravte svoj e-shop na GDPR.