Čo je Google Search Console a ako ju využijem pre svoj web
Google Search Console (bývalé Google Webmaster tools) je bezplatná služba od Googlu - nástroj, ktorý komplexne odpovie na vaše otázky ako vyhľadávač Google "vidí" obsah vašej stránky. Poskytuje hlásenia o chybách, ktoré vám pomôžu vysvetliť akékoľvek problémy, na ktoré Google narazí pri prechádzaní vašich stránok.
Je to síce analytický nástroj, ale využiť ho dokáže naozaj každý e-shopár - aj začiatočník.
Čo dokážete zistiť pomocou Google Search Console
Behom pár kliknutí vám Google Search Console ukáže ako Google:
- prezerá vašu stránku (a či vôbec),
- koľko stránok reálne indexuje,
- počet ich zobrazení a z toho preklikov na váš web (najviac za posledných 16 mesiacov),
- upozorní na chyby alebo nedostatky webu,
- chybné a duplicitné značky <description> a <title> (popisky, titulky stránok),
- umožní vám rýchlejšie zaindexovať nové stránky alebo stránky, ktoré prešli zmenou,
- ukáže vám cez aké obrázky, videá, správy a kľúčové slová sa preklikli návštevníci na váš web atď...
Nemusíte sa zaregistrovať v službe Google Search Console, aby vaše stránky boli zahrnuté do výsledkov vyhľadávania Google, ale určite odporúčame vytvoriť si účet a webstránku či e-shop overiť. Najdôležitejšie upozornenia vám budú chodiť automaticky na e-mail. Napriek tomu sa tam občas prihláste a sledujte dáta aspoň 1x mesačne.
Prečo používať Google Search Console?
→ Možnosti využitia:
1. Uistíte sa, že Google dokáže získať prístup k vášmu obsahu - pozrite sekciu Index Google > Stav indexu alebo Indexové prehľadávanie > Štatistiky prehľadávania:
V základnom prehľade dát sa zobrazuje iba údaj o celkovom počte indexovaných stránok. V rozšírenom zobrazení sa zobrazujú ďalšie dáta.
Napr. Zoznam webových adries, ku ktorým sa Google nemôže dostať, pretože boli zablokované v súbore robots.txt.
* Pokiaľ došlo k náhlemu poklesu počtu indexovaných stránok - krivka na grafe prudko klesá, môže to znamenať, že je váš server nefunkčný alebo preťažený, alebo že má Google s prístupom k vášmu obsahu problémy.
TIP → počet zindexovaných stránok menší ako počet produktov? Nemusí byť chyba.
Je to spôsobené tým, že ten istý produkt môžete mať priradený do viacerých kategórií a do indexácie sa dostane len 1x.
Pozor! Skontrolujte, či z každej kategórie sú nejaké produkty zaindexované. Veľmi komplikovaná štruktúra menu môže spôsobiť, že vyhľadávače, napriek súboru sitemap.xml, majú s danou stránkou problémy a nevedia k nej pristupovať.
2. Simulujete prechádzanie a vykreslenie URL adries webu rovnakým spôsobom ako keď stránkou prechádza Google - funkcia Kontrola adresy URL. Použitím funkcie sa dozviete, či má Googlebot k stránke prístup, ako ju vidí a či nie sú nejaké zdroje stránky, ako napr. obrázky blokované.
V tabuľke (v prípade chýb načítania) po kliku na požiadavku uvidíte vysvetlenie konkrétnej chyby a ďalšie kroky k jej odstráneniu.
3. Aktualizujete obsah webstránky či e-shopu funkciou Kontrola adresy URL. Pokiaľ ste na niektorej stránke svojho webu nedávno robili zmeny, alebo ste na svoj web pridali novú stránku, môžete Google pomocou tohto nástroja požiadať, aby ju znovu indexoval.
*Môžete odoslať maximálne 500 samostatných stránok a 10 stránok aj s podstránkami za týždeň.
Tip → Ako rýchlo vyhľadávač stránku reindexuje, ak na nej spravíte zmenu?
Rýchlosť indexácie závisí od viacerých faktorov, napr. aj domain authority - "obľúbenosti" stránky, ako často aktualizujete obsah, aká je štruktúra stránok ... Presná odpoveď teda neexistuje. V Google Search Console však je možné vidieť, kedy Googlebot navštívil stránku naposledy v sekcii Štatistiky prechádzania. Myškou stačí namieriť na posledný bod na grafe, kde sa zobrazí údaj s dátumom:
Pri použití funkcie Fetch as Google dochádza k rýchlejšej indexácii, aj do 24h.
U nás systém automaticky obnovuje dáta, ktoré sú generované do sitemapy (bližšie pozri bod č.8) - približne 1x do týždňa.
4. Udržujete svoje stránky s minimálnym prerušením vyhľadávania. Sledujete a riešite problémy so škodlivým softvérom alebo spamom, aby vaše stránky zostali čisté - sekcia Chyby indexového prehľadávania.
Nemusíte ísť ďaleko. Na sekciu sa prekliknete priamo cez kontrolný panel:
Využite graf napr. ak sa stane, že váš poskytovateľ webových stránok bude mať nečakaný výpadok z dôvodu preťaženia databáz.
5. Chcete vedieť, aké kľúčové slová alebo obrázky spôsobili, že sa vaša stránka zobrazila vo výsledkoch vyhľadávania? A cez ktoré slová a obrázky sa zákazníci prekliknú k vám na web? - sekcia Analýza vyhľadávania (Dopyty z textových výsledkov alebo obrázkov):
Zahŕňa len časť kľúčových slov, cez ktoré sa zákazník preklikol na váš web. Výsledky nezahŕňajú veľmi ojedinelé otázky. (Nie sú zahrnuté z dôvodu ochrany súkromia používateľov, ktorí ich zadali).
Odporúčame preto vyskúšať porovnať typ výsledkov z vyhľadávania, cez ktoré sa preklikli vaši návštevníci na web - web verzus obrázky. Ak prevádzkujete e-shop, obrázky budú tvoriť významnú časť z prirodzeného vyhľadávania.
*Naučte sa, ako optimalizovať obrázky na vašom webe a zlepšiť si tak pozície vo výsledkoch vyhľadávania (takmer) zadarmo.
6. Ktoré stránky odkazujú na vaše webové stránky? - sekcia Odkazy na vaše stránky:
*Max. 1000 domén s najväčším počtom odkazov na vaše stránky.
7. Nájdete chybové a neexistujúce stránky so stavovým kódom 404:
Stránka neexistuje.: 404 hlásenie sa zobrazí napr., ak ste odstránili z vášho webu neaktuálnu stránku alebo vymazali produkt, ktorý je vypredaný. Google naďalej indexuje takúto URL a zobrazuje ju vo výsledkoch vyhľadávania. Ak sa zákazník na URL preklikne, na vašom webe sa zobrazí chybová hláška 404. Všetky stránky, ktoré takto odkazujú na váš web a sú nedostupné uvidíte v Search Console v sekcii Chyby indexového prehľadávania:
*Odporúčame 404 stránky presmerovať na aktuálne stránky priamo v administrácii FLOX podľa návodu Presmerovanie URL.
IDEÁLNY PRÍPAD
Odporúčame aj po vypredaní nechať produkt zobrazený bez možnosti kúpy s informáciou, že predaj bol ukončený. Zákazníkovi možno dáte informáciu, ktorú hľadá (napr. katalógový list, manuál) a zároveň máte priestor ponúknuť mu alternatívny tovar. Takto postupujú aj veľké eshopy typu Alza či Alibaba. |
Tip → Ak ste si istí, že sa problém so 404 stránkami už vyriešil a informácia, ktorú vidíte v Search Console je neaktuálna, nebojte sa dané stránky OZNAČIŤ AKO OPRAVENÉ. Ak Googlebot na chybu narazí aj pri nasledovnom prechádzaní tejto adresy, adresa URL sa v zozname opäť objaví.
8. Dokážete pridať súbor sitemap.xml, ktorý vám FLOX generuje automaticky - sekcia Počet súborov Sitemap
Súbory Sitemap sú súbory, ktoré poskytujú vyhľadávačom webu dôležité informácie o tom, ako je vaša stránka organizovaná a aký typ obsahu je k dispozícii - tzv. strom alebo štruktúra stránok. FLOX tento súbor generuje automaticky a zároveň dynamicky doplňuje / odstraňuje stránky, ktoré sa na webe nachádzajú. V tejto súvislosti odporúčame návod Ako pridať sitemap do Search Console.
9. Objavíte duplicitné metaznačky <Title> a <Description>:
Tip na záver → Ak by ste chceli vedieť viac o novinkách vo vyhľadávaní, aké zmeny sa udiali za posledné mesiace, Google tím má k dispozícií Pomocníka - stránku s názvom "What´s new in Search?" (Čo je nové vo vyhľadávaní). Jediná nevýhoda pre nás Slovákov, stránka nie je momentálne dostupná v slovenčine :(